



W olsztyńskiej Galerii BWA 18 listopada 2011 roku, wśród obrazów Mariana Bogusza inspirowanych teatrem brechtowskim, odbyło się spotkanie publiczności z autorami wydanej przez Galerię Fundamenty nowej książki o tym wybitnym, choć zapomnianym artyście polskim drugiej połowy XX wieku, malarzu, rzeźbiarzu, scenografie i inspiratorze wielu ważnych wydarzeń artystycznych tamtego czasu. Książka nosi tytuł Malując słuchałem muzyki songów: Marian Bogusz. „Opera za trzy grosze”. Bertolt Brecht.
Spotkanie poprowadziła kierująca Galerią Małgorzata Jackiewicz-Garniec.
Rozpoczęło się mocnym akcentem. Znakomita aktorka i interpretatorka brechtowskich songów, Krystyna Tkacz zgodziła się uświetnić spotkanie swoim występem. Wykonała songi Kurta Weilla do słów Bertolta Brechta, m. in. „Balladę o seksualnej powolności” z „Opery za trzy grosze” (tłum. Witold Wirpsza) oraz słynny „Surabaya Johnny” (tłum. Jacek Buras) oraz wciąż aktualne, choć sprzed stu lat, piosenki Kurta Tucholsky’ego.
Po świetnym koncercie miała miejsce rozmowa prowadzona przez Ewę Zdrojkowską z Radia Olsztyn z autorami książki, Agatą Dąbek, doktorantką Uniwersytetu Jagiellońskiego, znawczynią współczesnego dramatu niemieckiego, autorką eseju o Brechcie i jego recepcji w kulturze polskiej oraz Wojciechem Brojerem z Instytutu Historii PAN w Warszawie, autorem tekstów o Boguszu i pomysłodawcą całej książki.
Agata Dąbek opowiadała o problemach ze współczesna oceną i interpretacją teatru Brechtowskiego, o sztukach „dydaktycznych” Brechta, o jego zaangażowaniu politycznym, o wpływie na nowy teatr niemiecki. Wojciech Brojer mówił o historii powstawania cyklów Brechtowskich Mariana Bogusza, o znaczeniu tych cyklów w twórczości artysty, o naturze inspiracji Brechtem, o pewnym darze Bogusza dla swojej nauczycielki języka polskiego sprzed wojny.
Po spotkaniu Ewa i Wojtek Brojerowie wydali w salonie Galerii Fundamenty w Dąbrównie, która jest posiadaczką cyklu „Opery”, uroczystą kolację dla przyjaciół, którzy zechcieli przybyć na promocję książki.