



Cykl „Opera za trzy grosze” Mariana Bogusza był zaczynem zbiorów Galerii Fundamenty. Od lat szukaliśmy instytucji, która – mając lepsze niż nasza skromna galeria warunki – zechciałaby pokazać tę cenną kolekcję obrazów szerszej publiczności. W tym roku znaleźliśmy aż dwa takie miejsca. W Pleszewie, rodzinnym mieście Bogusza, gdzie – dzięki wieloletniemu dyrektorowi Muzeum Regionalnego, Jerzemu Szpuntowi – o artyście nie zapomniano nigdy oraz w Olsztynie, w Galerii BWA, która jest właścicielem bliźniaczego cyklu obrazów artysty „Matka Courage”. Oba cykle powstały jednocześnie w pierwszej połowie 1978 r., dwa lata przed śmiercią Mariana Bogusza. Oba były inspirowane twórczością Bertolta Brechta. Oba też nie były pokazywane publicznie przez długie ćwierć wieku.
Wystawa pleszewska została otwarta 1 kwietnia 2011 roku, olsztyńska zaś 13 października.
Zabiegi wokół boguszowych obrazów i prace związane z przygotowaniem wystawy skłaniały do refleksji nad artystycznymi związkami Mariana Bogusza i Bertolta Brechta, nad okolicznościami, w których powstały brechtowskie cykle. Efektem lektur i poszukiwań był najpierw tekst napisany do katalogu wystawy w Pleszewie, a potem cała książka-katalog pt: Malując słuchałem muzyki songów: Marian Bogusz. „Opera za trzy grosze”. Bertolt Brecht, zainspirowana krótką notatką Bogusza, wyjaśniającą powody, dla których sięgnął do Brechta.